maanantai 28. heinäkuuta 2014

Ensimmäinen päivä Zürichissä

Heräsimme aikaisin aamuyöstä Barcelonassa, koska lentomme Zürichiin lähti klo 7:10. Sitten check-out hotellista ja taksilla lentokentälle.

Lensimme Vuelingin koneella, eikä kokemuksessa ole mitään valittamista.

Zürichiin saavuimme kymmenen aikaan, koska lento oli hieman myöhässä. Ulkona oli synkkää ja vettä tuli taivaalta. No aina ei voi mennä putkeen.

Meillä oli jo etukäteen tiedossa, että Zürich on todella kallis kaupunki, mutta päätimme mennä taksilla hotellille. Lentokentältä olisi päässyt hotellille myös julkisilla, mutta meillä oli niin paljon muutenkin matkustettavaa, että taksi tuntui hyvältä vaihtoehdolta.

Nostimme lentokentän automaatista rahaa, koska tässä maassa eurot eivät kelvanneet. Sitten vaan taksiin ja mittari alkoi raksuttaa.

Matkaa lentokentältä hotellille oli noin 12 kilometriä, mutta kun katselimme taksimittarin lukemia matkan aikana, tuntui ettei matka lopu koskaan.

Perille päästyämme olimme hieman järkyttyneitä taksin hinnasta. Meillä oli vielä maan valuuttakurssi hieman hukassa, joten kuvittelimme taksin maksavan vieläkin enemmän kuin se todellisuudessa oli. Joka tapauksessa matka oli kallis ja hinnaksi taisi tulla 48 euroa. Tämän taksimatkan jälkeen päätimme, että Zürichissä liikkuisimme vain julkisilla.

Minä olin huolissani, että onko meillä varaa syödä tässä kaupungissa mitään. Äiti lohdutti minua ja sanoi, että kyllä me jotain löydämme. Tästä hetkestä alkoi roskaruokapäivät.

Varauksessa oli tieto, että sisäänkirjautuminen oli vasta klo 15. Menimme kuitenkin hotellille siinä toivossa, että huone olisi vapaana ja jos ei olisi, niin jättäisimme laukut säilytykseen. Iloksemme huone oli jo vapaana.

Hetken huoneella levättyä päätimme lähteä katsomaan kaupunkia. Kävimme respasta kysymässä ilmaista karttaa ja kulkuyhteyksiä keskustaan. Saimme kartan ja lisäksi ostimme kokopäivälipun julkisiin, jotta pääsisimme liikkumaan edullisesti. Hintaa lipulle tuli 8,40 € henkilöltä, olimme tyytyväisiä lippujen hintaan.

Sitten vaan raitiovaunupysäkille lippuja leimaamaan ja matka jatkui kohti Zürichin keskustaa.

Ilma on hieman painostava ja pilvinen, sateen uhka leijui päällämme.

Kävimme kävelyllä Zürich-järven rannalla ja näin siellä joutsenia ja pienen pieniä sorsan poikasia.

Mihinkään terassille emme raaskineet mennä istumaan, sillä järkytys taksimatkan hinnasta oli vieläkin mielessä.

Kävelimme kaupungilla, katselimme nähtävyyksiä ja samalla yritimme etsiä edullisen näköistä ruokapaikkaa.

Kurkimme hintoja vanhan kaupungin kaduilla, mutta hinnat olivat ihan liian korkeat. Nyt alkoi olla iltapäivä, emmekä olleet syöneet aamupalaa. Nyt oli annettava periksi ja mentävä syömään roskaruokaa.

Menimme rautatieasemalle ja katselimme ruokapaikkoja. Näin rautatieasemalla tällaisen sinisen naisen.

Löysimme Burger Kingin, joten päätimme syödä siellä, koska ruokaa saataisiin ainakin riittävästi. Hinnat olivat korkeammat kuin Suomessa, mutta tähän oli tyytyminen, koska ravintolassa olisimme saaneet maksaa ainakin tuplasti.

Nyt vasta oli täynnä, ihan liian täynnä. Mietimme, että mitä tekisimme seuraavaksi. Siis mitä edullista tekisimme seuraavaksi?

No meillä oli ne kokopäivän ratikkaliput, joten päätimme käydä ajelulla. Hetken ajeltuamme palasimme takaisin hotellille.

Huoneessa oli hyvin toimiva wifi, joten tutkimme netistä, mitä tekisimme seuraavana päivänä. Hakulauseet olivat seuraavat: ”ilmaiset nähtävyydet Zürichissä” ja "Free Things To Do in Zurich".

Illalla kävimme hakemassa hotellin vieressä olevasta pizzeriasta pitsat ja katsoimme MM-jalkapalloa.

Seuraavassa bloggauksessa hotelliarvostelu Ramada hotellista ja sitten matka jatkuu Zürichissä.