sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Amsterdam Apen silmin

Kävin Amsterdamissa syyskuussa 2014. Kerron sinulle tässä jutussa mitä kaikkea tein ja näin matkallani.

Saavuin äidin kanssa junalla Amsterdamiin. Asemalta kävelimme hotellille, heitimme laukut huoneeseen ja sitten oli aika lähteä tutustumaan kaupunkiin.

Hotellin henkilökunta antoi meille turistikartan, mutta ensimmäisenä iltana kartalle ei ollut käyttöä. Hotellimme sijaitsi niin keskustassa, ettei ollut väliä mihin päin kulkisimme nähdäksemme jotain mielenkiintoista.

Kävelimme katuja ristiin ja rastiin. Yhdellä kadulla tuli vastaan poliiseja heppojen kanssa.

Jonkin aikaa käveltyä näimme hotellin, jonka nimi oli Multatuli. Äitiä hymyilytti, en tosin yhtään ymmärrä miksi. Ehkä se nimi on sen vuoksi hauska, jos vaikka puutarhuri saisi multaa, hän voisi sanoa "Multa tuli".

Seuraavalla kadulla oli kahvila nimeltään "eksyksissä Amsterdamissa", äitiä hymyilytti taas, sillä emme olleet tänään katsoneet karttaa ollenkaan.

Kun olimme aikamme kuljeskellut katuja ristiin ja rastiin, alkoi sataa vettä. Nyt oli aika mennä sateensuojaan. Istuimme terassille, jossa oli katos ja lämmittimet. Vettä alkoi sataa kaatamalla. Äiti tilasi meille juomat.

Koska sateesta ei tullut loppua, piti meidän tilata vielä toiset juomat. Meillä alkoi olla jo hieman nälkä, mutta ruokalistaa ei ollut näköpiirissä, juomalista kyllä.

Äiti kysyin tarjoilijalta olisiko heillä jotain pientä syötävää. Tarjoilija vastasi, että voi tuoda Bitterballeneja. Äiti kysyi mitä ne ovat ja tarjoilija selosti niiden olevan friteerattuja palloja, joita hollantilaiset syövät oluen kanssa. No maassa maan tavalla, tilasimme Bitterballeneja.

Hetken kuluttua pöydässämme oli Bitterballen kera sinapin.

Mielestäni pallon sisus maistui siltä kuin lihaperunasoselaatikkoa ja ruskeaa kastiketta olisi sekoitettu keskenään. Ihan hyviä ne olivat minun mielestäni.

Seuraavana aamuna heräsimme aikaisin, jopa niin aikaisin, että keskustan kadut näyttivät hiljaiselta.

Kävimme aamupalalla ja sen jälkeen oli aika kaivaa kartta esiin ja lähteä tutustumaan Amsterdamiin. Päärautatieaseman kulmalta käännyimme Damrakille, joka johti Damin aukiolle.

Aukiolta jatkoimme matkaa eteenpäin suuntana Rijks-museo.

Rijks-museon edestä löytyi kiva nähtävyys. Muutama muukin oli tullut katsomaan tätä nähtävyyttä. Ihmiset kiipeilivät kirjaimien päälle ja ottivat toisistaan kuvia. Äitikin otti ensin minusta kuvan vähän kauempaa.

Mutta sitten meidän oli mentävä lähemmäs kirjaimia, sillä minä löysin ihan oman kirjaimen! A niin kuin Ape, minusta on aika huomaavaista, että Amsterdamin kaupunki on pysyttänyt minulle ihan ikioman kirjaimen.

Minusta otettiin myös kuva Amsterdam-penkillä. Yhtä poikaa hieman hymyilytti, kun äiti otti minusta kuvaa. Äiti hymyili pojalle ja sanoi, että hän on Ape ja pitää matkailusta.

Matkamme jatkui kohti kukkamarkkinoita. Syyskuussa ei valitettavasti ollut tulppaaniaika, mutta kauniita ja edullisia ruusuja oli tarjolla.

Näin myös kauniita kaktuksia.

Äiti osti meille kimpun ruusuja, minusta ne olivat hurjan kauniita.

Kaupungilla kävellessä näin kaikenlaisia herkkuja.

Seuraavassa kuvassa olevasta leivoksesta en saanut silmiäni irti. Minun oli pakko tilata tuo ylähyllyllä oleva Dutch cake. Lopputulos oli kuitenkin se, että leivoksessa oli ihan liian paljon kermavaahtoa, joten sain syötyä siitä vain osan.

Jatkoimme kaupungilla kävelyä. Näin hurjan paljon kanaaleja ja pyöriä.

Yhdessä liikkeessä tapasin sukulaiseni. Se vaan kikatteli ja pyöri lattialla, joten en jäänyt juttelemaan hänen kanssaan.

Kaupunkikierros jatkui kanaaleita katsellen.

Tassuni alkoivat olla jo kipeinä kaikesta kävelystä. Kävimme hakemassa hotellin vieressä olevasta kaupasta äidille aikuisten juoman ja menimme hetkeksi huilaamaan huoneeseen.

Hetken huilattua lähdimme taas kävelemään Amsterdamin katuja. Tällä kertaa suuntasimme punaisten lyhtyjen alueelle. Se oli minusta hieman kummallinen paikka, siellä oli jotain tätejä näyteikkunoissa.

Seuraavassa kuvassa oleva patsas esittää Belleä, joka on työskennellyt punaisten lyhtyjen alueella, minulle jäi hieman epäselväksi, että mitä työtä Belle on tehnyt.

Kävellessä kaupungilla näin myös paljon baareja, joista tuli kummallinen haju.

Palasimme takaisin hotellin lähellä olevalle terassille, jäimme siihen istumaan ja odottamaan reissukaveria, joka saapuisi tänään Amsterdamiin.

Seuraavana päivänä meillä oli suunnitelmissa mennä Van Gogh museoon. Tiedätkö sinä Vincent Van Goghin? Minä pidän kovasti Vincentin teoksista, mutta taiteilijan tarina on hieman surullinen. Hän teki lähes 9 000 maalausta ja 1 100 piirustusta, mutta myi elämänsä aika vain yhden teoksen. Taiteilijan kuoleman jälkeen taulut ovat nousseet suureen arvoon ja hänen maalaus Muotokuva Tohtori Gachet on myyty japanilaiselle liikemiehelle 85,2 miljoonalla dollarilla.

Van Gogh museo sijaitsee lähellä Rijks-museota, mutta tänään kävelisimme museolle toista kautta kuin eilen, jotta näkisimme uusia maisemia. Matkamme kulki pitkin Prinsengrachtia, se oli hurjan pitkä katu.

Matkalla näimme Anne Frankin museon. Olisimme käyneet museossa sisällä, mutta jono oli aivan liian pitkä, jatkoimme siis matkaa.

Kun saavuimme Van Gogh museolle, oli jono sielläkin edessä, tällä kertaa päätimme käydä jonon jatkeeksi.

Museossa ei saanut kuvata tauluja, mutta minusta otettiin kuva seinämaalauksen edessä, joka oli kopio Vincent van Goghin kuuluisasta teoksesta Auringonkukat. Äidin kaveria taisi hieman nolottaa, kun äiti otti minusta kuvaa, en kyllä ymmärrä yhtään miksi. :)

Museon jälkeen vietimme vielä hetken aikaa Rijks-museon edessä olevalla aukiolla.

Sitten oli aika palata hotellille, sillä illalla olimme menossa kylään äidin entiselle työkaverille, joka asuu nykyisin Amsterdamissa.

P.S. Muita matkakertomuksia voi lukea klikkaamalla tästä.

1. Kiitos Ape! Ihanan reissun tein Amsterdamiin lukemalla matkakertomuksesi. Terkkuja äipälle ja oikein mukavia reissuja teille! t. jatta

2. Kiitos Jatta, kiva kuulla, että viihdyit reissullani. Äippä lähettää terkkuja takaisin. :) T. Ape

3. Kiitos Ape, näistä oli iloa ja hyötyä helmikuisella reissullamme. Osasimme varautua jonoihin ja teimme varasuunnitelmia.t. keittajatati

1. Mukava kuulla että vinkeistäni on ollut hyötyä. Toivottavasti teillä oli kiva reissu. :) - Ape