keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Wien osa 5, Hop-on Hop-off -bussi ja aamukahvit Starbucksissa

Oli uusi aurinkoinen aamu Wienissä, mutta sää ei ollut onneksi yhtä kuuma kuin edellinen päivä. Päivän ohjelmassa oli ajelua turistibussilla ja käynti Schönbrunnin palatsissa.

Wienissä on useampi Hop-on Hop-off -bussi, joista voi valita mieleisensä. Meidän valintamme oli Redbuss, sillä tiesimme, että tässä bussissa kuulisimme kuulokkeista suomenkielisen selostuksen.

Kävelimme hotellilta oopperatalolle, Mozart-kahvilan kulmille, josta kyseinen bussi lähtisi.

Ostimme lipun bussi luona olevalta myyjältä. Esitteessä 24 tunnin lipun hinta oli 24 euroa, mutta kun ostimme lipun myyjältä, pyysi hän meiltä vain 18 euroa. No mutta, sehän sopi meille vallan mainiosti.

Bussin lähtöön oli vielä melkein tunti aikaa, joten kävimme katselemassa aluetta hieman ylempää.

Istuimme hetkeksi penkille ja minä tutkin bussikarttaa.

Tähystelimme vielä hetken maisemia, ennen kuin jatkoimme matkaa. Alhaalla Albertinaplazilla näkyi sodan ja fasismin vastainen monumentti.

Kävimme läheisessä matkamuistomyymälässä ostamassa postikortin ja yhden suklaisen Mozart-kuulan, sillä minä en ollut koskaan maistanut sellaista.

Äidillä alkoi tekemään kahvia mieli. Hän halusi tällä kertaa normaalin kahvin, sillä espressoa hän oli litkinyt jo monta päivää.

Katselimme ympäristöstä kahviloita, kunnes törmäsimme vanhaan tuttuun Starbucksiin, no sieltä äiti saisi mieleisensä kahvin. Starbucks on suuri kahvilaketju, joita löytyy ympäri maailmaa.

Kaikki näissä kahviloissa käyneet tietävät, että ensin kassalla kysytään nimi, jonka jälkeen mennään tiskin toiseen päähän odottamaan omaa juomaa. Hauskinta ulkomailla on katsoa millainen nimi kuppiin tulee.

Mutta mitä ihmettä? Kuppiin tuli täysin oikea nimi!

Kahvituokion jälkeen oli aika palata bussille. Kierros alkoi vihreän jäniksen luota.

Ajelimme bussilla ehkä noin tunnin verran. Ajoimme luonnontieteellisen museon ohi, jonka pihalla olimme jo edellisenä päivänä käyneet.

Matkalla näimme upeita rakennuksia ja kuuntelimme kuulokkeista tietoja niin nähtävyyksistä kuin Wienin historiasta.

Ajelimme myös Prater-huvipuiston kulmilla. Sain kuulokkeista tiedoin, että puiden takana olevasta maailmanpyörästä voi vuokrata hytin vaikka illallista varten. Siis voi, jos on rahaa.

Tällä ensimmäisellä kierroksella emme poistuneet bussista, vaan ajelimme ympäri kaupunkia ja katselimme nähtävyyksiä. Pysähdyspaikkoja ei myöskään ollut monta, joten kannattaa katsoa eri bussifirmojen tarjontaa, ennen kuin valitsee mihin bussiin menee.

Tämä kierros sopi meille hyvin, sillä halusimme vain huristella kaupungilla, sillä kohde johon tänään halusimme mennä, oli Schönbrunnin palatsi.

Saavuimme palatsille klo 11:50 ja hyppäsimme pois bussista. Kuski huikkasi meille, että seuraava bussi tulisi tunnin päästä. Tunti oli aivan liian vähän aikaa tähän nähtävyyteen, joten päätimme palata bussille, joka jatkaisi matkaa kolmen tunnin päästä.

Seuraavassa osassa tutustumme tarkemmin Schönbrunnin palatsiin ja sen ympäristöön.

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.

1. Wien-juttusi tuovat Wien-muistojani mieleen, vaikka niistä onkin aikaa. Esimerkiksi, että Wienhän on kahviloiden ja kakkujen kaupunki ja joskus kauan sitten siellä viikon lomalla päätimme, että nyt ei olla laihiksella vaan syödään joka päivä kakunpala. Olisiko ollut viidentenä päivänä ja sinänsä ihan herkullisen pähkinäkakun kohdalla kun puolet jäi jo lautaselle. Lasse muistaa edelleen aina joskus mainita, että kerran Pirkolta jäi kakku syömättä (on nimittäin aika harvinaista, tällaisella sokerihiirellä)!

1. Katselin myös kakkupaloja joka päivä, lämpötila kaupungissa oli vaan niin kuuma, ettei kakut maistuneet. Harmitti oikein. Onhan tuo aika järkyttävä tarina, että kakkua jää lautaselle! :D

Viimeisenä iltana oli pakko ottaa ranvintolan "kotitekoista" suklaakakkua, vaikka vatsa oli jo ihan täynnä wieninleikkeestä. Ja kyllä, meilläkin jäi kakkua lautaselle. :)

2. Me olimme aikoinaan Wienissä joulun alla, joulutorien aikaan, silloin tarvitsi jo hiukan lämmittelyä, joko kahvilassa (=kakkua!) tai sitten markkinoilla mukissa (eikä se ollut ihan vaan mehua ... joten ei olisi pienille apinoille sopinut)