keskiviikko 12. elokuuta 2015

Moldova osa 1, tietopaketti ja sininen kirkko Chișinăussa

Matkamme jatkui Riiasta AirBalticin koneella kohti Moldovaa. Suomen kansalaiset eivät tarvitse Moldovaan viisumia, mutta passi on oltava voimassa kolme kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

Olimme varanneet AirBalticilta lennot Riikan kautta Chișinăuhin. Helsinki-Vantaan lähtöselvityksessä virkailija pääsi yllättämään meidät, sillä hän halusi todistuksen siitä, että aiomme poistua myös Moldovasta. Niin no, sehän meidän suunnitelma olikin, että halusimme jäädä asumaan Euroopan köyhimpään maahan. No säännöt on sääntöjä, ei siinä auttanut muu kun kaivella lentolippuja esiin, jotta voisimme todistaa poistuvamme Moldovasta.

Kun saavuimme Moldovaan Chișinăun lentokentälle kävimme ensi töikseen vaihtamassa valuuttaa.

Äiti meni rahanvaihtopisteen hymyili virkailijalle ja odotti kontaktia. Virkailija ei vilkaisutkaan äitiä, vaan jatkoi puuhailuaan. Äiti kaivoin laukustaan eurot esiin ja ojensi ne luukusta sisään. Vieläkään ei tapahtunut mitään. Äiti mietti mielessään: "Jaahas, tervetuloa Neuvostoliittoon."

Vihdoin virkailija otti rahat, ei sanonut päivää, ei katsonut silmiin ja hymyhän olisi ollut ihan liikaa. Äiti sai vaihdettua rahat, jonka jälkeen Reissulasse ojensi omat rahansa luukusta sisään ja sai täysin samanlaisen palvelun.

Otimme lentokentältä taksin, jolla huristelimme hotellille. Hintaa taksikyydille tuli noin 6 euroa. Kun pääsimme hotellin respaan oli neuvostoliittolainen palveluasenne täysin poissa. Meidät otti vastaan ystävällinen nainen, joka vie meidät huoneeseen.

Minä menin heti katsomaan millainen parveke meidän huoneessa oli. Hämmästys oli suuri kun astuin parvekkeen ovesta ulos. Meillähän oli kokonainen terassi käytössä!

Terassi oli myös muiden hotellin asukkaiden käytössä, mutta hotellissa oli sen verran vähän asukkaita, että näimme vain kerran muita hotellin asukkaita terassin toisessa päässä.

Tietopaketti Moldovasta:

* Euroopan köyhin maa
* sijaitsee Romanian ja Ukrainan välissä
* maa itsenäistyi vuonna 1991 Neuvostoliiton hajottua

* valuutta leu, matkavaluutaksi voi ottaa euroja
* hintataso edullinen, lukuun ottamatta matkanjärjestäjien turisteille suunnattuja kierroksia viinikellareissa

* laadukkaita viinejä ja valtavia viinikellareja
* lennot Chișinăuhin Suomesta Latvian, Saksan tai Bukarestin kautta

Chișinăussa hotellin henkilökunta, ravintolahenkilökunta, oppaat puhuivat hyvää englantia, pienemmissä kioskeissa ja kaupoissa pärjäsi osoittelemalla tuotteita, joita halusi ostaa

Emme olleet juurikaan tutustuneet Moldovan nähtävyyksiin etukäteen. Nähtävyys, jonka äiti halusi nähdä oli sininen kirkko. Kirkkoa meidän ei tarvinnut juurikaan etsiä, sillä kirkko näkyi hotellimme pihalta.

Suuntasimme siis ensimmäisenä katsomaan sinistä kirkkoa. Olin nähnyt Bratislavassa huisin kauniin sinisen kirkon, mutta kun katselin Chișinăun sinistä kirkkoa näytti se Bratislavan kirkkoa huisimmalta.

Sininen kirkko ei ole pelkästään kirkko vaan ortodoksinen luostari.

Kirkko oli kaunis niin ulkoa kuin sisältä.

Olin nähnyt kuvista, että kirkon kupolit ovat olleet aikanaan siniset, mutta nyt kirkon kupolit kimaltelivat kullanvärisinä auringonpaiseesta.

Huisia sanon minä. Mitä muuta tähän nyt voisi sanoa.

Kun sininen kirkko oli tsekattu, jatkoimme matkaa Chișinăun keskustaan. Matka jatkuu seuraavassa numerossa

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.

1. Upealta näyttää! Onneksi teillä oli hyvät kelit, pääsi kultakupolinen kattokin kiiltelemään komeasti!

1. *siis kultainen kupolikatto heh

2. Ilmat olivat kyllä mitä parhaimmat matkan aikana. Aurinko paistoi joka päivä ja lämpötila oli keskimäärin noin 30 astetta. -Ape