perjantai 7. elokuuta 2015

Wien osa 10, maisemia tornista, lounaaksi jäätelöä, illalliseksi Wieninleike

Oli Wienin matkamme viimeinen päivä, seuraavana aamuna suuntaisimme takaisin Suomeen. Nähtävyyksiä ja museoita olisi ollut vielä vaikka millä mitalla, mutta kaikkia Wienin nähtävyyksiä ja museoita ei vain pysty tutkimaan kolmen yön reissulla.

Aamupäivällä suuntasimme katsomaan maisemia Stephansdomin kirkontornista. Kirkossa on kaksi tornia, joihin pääsee tutkailemaan maisemia. Valitsimme vasemman tornin, sillä infopisteessä ollut poika vinkkasi, että vasemmasta tornista (Nord Turm) olisi paremmat näkymät.

Lipun hinta torniin oli aikuiselta 5,50 euroa. Minusta ei tarvinnut maksaa mitään, koska hinnastossa ei ollut apinalippuja.

Katselimme hetken maisemia kirkon tornista.

Jonka jälkeen jatkoimme matkaa kohti juutalaismuseota.

Lippu museoon maksoi aikuiselta 10 euroa ja alle 18-vuotiaat pääsevät museoon ilmaiseksi. Lippu oikeuttaa sisäänpääsyn kahteen juutalaismuseoon. Kävimme ensin museossa, joka sijaitsee osoitteessa Dorotheergasse 11.

Museo ei mielestäni ollut mitenkään ihmeellinen. Hetken istuimme museossa ja katselimme filmiä, jossa wieniläiset ottivat iloisesti vastaan kaupunkiin saapuvan Hitlerin. Eivät tainneet tietää kaupunkilaiset kenelle hurrasivat.

Jatkoimme matkaa toiselle museolle. Matkalta löysimme kaupunkipyöriä, joita voi vuokrata kulkupeliksi.

Saavuimme Judenplazille. Aukiolla oli Holokaustin uhrien muistomerkki, joka on pystytetty natsien surmaamien yli 65 000 itävallanjuutalaisen muistoksi. Muistomerkki esittää nurinpäin käännettyä kirjastoa.

Muistomerkin takana oli toinen juutalaismuseo, johon menimme sisään.

Tämäkään museo ei tehnyt meihin suurta vaikutusta, vaikuttavampi oli pihalla ollut muistomerkki.

Nyt olimme nähneet niin paljon Wienin nähtävyyksiä, että päätimme ottaa loppupäivän rennosti ja suuntasimme jäätelöbaariin (Zanoni & Zanoni). Minä mietin kovasti, että minkä annoksen ottaisin.

Otin annoksen, jossa oli mansikkajäätelöä, kermavaahtoa ja mansikoita. Annos oli aika hintava (6 euroa), mutta kun annos tuli pöytään, ei hinta tuntunut enää niin suurelta, sillä annos oli suuri.

Kun jäätelöannos oli syöty, kiertelimme hetken kaupungin katuja, jonka jälkeen palasimme hotellille lepäilemään.

Sillä aikaa kun minä lepäilin, äiti tutki ravintolavinkkejä netistä. Emme olleet Wienin loman aikana käynyt kertaakaan ravintolassa syömässä, vaan olimme nappailleet syötävää mukaan. Nyt oli matkamme viimeinen ilta ja äiti päätti, että tänään piti syödä Wieninleike.

Hetken tutkimisen jälkeen äiti löysi ravintolan, johon menisimme illan tullen syömään. Ravintola Beim Czaak oli lyhyen kävelymatkan päässä hotelliltamme. Ravintola oli keskustassa, mutta silti mukavasti hieman sivussa turistikeskittymästä.

Istuimme ravintolan terassille ja tarjoilija pyyhälsi paikalle. Tiesimme jota mitä söisimme, mutta äiti arpoi hetken juoman kanssa, sillä ravintolassa oli hyvä olutvalikoima.

Äiti päätyi ottamaan kuitenkin lasin valkoviiniä, sillä olimmehan me Wienissä.

Wieninleikkeen hinta oli 16,90 euroa. Annos oli suuri ja maukas. Tällaisen annoksen saa Wienissä kymmenen euron hintaankin, mutta edullisempi leike on tehty useimmiten porsaasta, aito Wieninleike tehdään vasikasta.

Vatsamme tuli aivan täyteen leikkeestä, ehkä jopa liian täyteenkin, mutta vielä oli pakko tilata kotitekoista suklaakakkua, sillä Wienin kahvilat ja ravintolat ovat täynnä herkullisia leivoksia ja kakkuja, emmekä olleen maistaneet vielä yhtäkään kakkua.

Kakku jäi puoliksi syömättä, ei sillä että se ei olisi ollut hyvää, mutta vatsamme olivat jo aivan liian täynnä. Hintaa illalliselle tuli noin 28 euroa ja siihen sisältyi kaksi lasia valkoviiniä, aito Wieninleike ja kotitekoista suklaakakkua.

Näihin makeisiin tunnelmiin päättyy matkamme Wienissä. Seuraavat matkakertomukset vievät minut Latvian pääkaupunkiin Riikaan, Moldovan pääkaupunkiin Chișinăuhin ja Turkin Istanbuliin katsomaan Hagia Sofiaa. Mutta sitä ennen vielä hintatietoja Wienistä

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.

1. Wieninleikkeestä tuli, taas, mieleen parikin juttua meidän muinaiselta Wienin matkaltamme.
    Wieninleike piti tosiaan tilata ihan matkan alkupuolella ja asiaan kovin paljoa perehtymättä ja saksaa hiukan heikosti ymmärtäen sellaisen yhdessä ravintolassa tilasimme. Ehkä tarjoilija sitten hiukan ihmetteli ja ehkä yrittikin myydä meille jotain lisukkeita, mutta meni jotenkin ohi, ja sitten lopputuloksena oli, että kumpikin meistä sai wieninleikkeensä. Ja siis vaan sen, lautasen kokoisen leikkeen, eikä mitään muuta. No toki silläkin tuli toimeen, mutta vähän meitä nauratti.
    Jonain toisena iltana päätettiin sitten syödä hienosti ja etsittiin "viiden tähden" ravintola jostain oppaasta ja mentiin sinne. Ruoka oli tosi hyvää, mutta taas olimme vähän ihmeissämme kun pari tarjoilijaa käytännössä koko ajan valvoi syömistämme. Pääruuan jälkeen tulivat kysymään, että pidimmekö siitä ja haluaisimmeko ehkä lisää ja kun Lasse sitten totesi, että mikäs siinä, niin toivat uuden lämpimän lautasen ja lisää ruokaa :-) Viiniä emme oikein ehtineen juoda lasista kuin kulauksen ennen kuin se taas täytettiin. Todettiin, että meille taitaa riittää neljä tähteä ja että liika palvelu on liikaa.
    Vasta vuosia myöhemmin Madeiralla päädyttiin taas 5 tähden hotelliin ja sen a la carte -aamiaisravintolassa oli vähän samaa vikaa.

Mitenkähän olisivat noissa paikoissa apinaan suhtautuneet? Ja mitenkähän apina kaikkeen huomioon :-) - vaikka taidat Sinä olla sen verran julkkis, että olet huomioon jo tottunut!

1. Mulle tuli takauma joltain Sakasan reissulta. Olen tainut myös saada joskus Saksassa leikkeen ilman lisukkeita. Muistoja löytyy myös noista "viiden tähden" ravintoloista, joissa seurataan jokaista liikettä. Itse koen myös hieman epämiellyttäväksi liiallisen palvelun.

2. Kyllähän viiden tähden ravintolassa täytyy apinakin ottaa huomioon. Minulle palautui juuri mieleen, kun matkustin business luokassa Souliin, siellä osattiin ottaa pieni apinakin huomioon.