Batam

16.4.2014

Olimme valinneet Batamin kohteeksi, koska Singaporesta oli vain 40 min lauttamatka saarelle. Edullinen hintataso saarella houkutti myös. Tiesimme etukäteen, että kyseessä ei ole paratiisisaari, mutta ajattelimme löytävämme saarelta kuitenkin jonkun rannan, jossa viettäisimme aikaa.

Batam kuuluu Indonesiaan, mutta Singaporen läheisyys näkyy saarella. Saarelle on rakennettu ylellisiä hotelleja ja golfkenttiä.

Lähdimme Singaporesta lautalla Batamille. Liput sai ostettua samana päivänä satamasta ja lauttoja meni useampi päivässä. Ostimme liput Batan Fast yhtiöltä.

Otin lauttamatkalla kuvan Singaporesta. Oli hieman sumuinen keli.

Batamille mentäessä piti täyttää lomake. Onneksi se ei ollut vaikea, nimi, hotellin ja passin tiedot riittivät. Äiti täytti sen. Viisumin sai ostettua Batamin puolella satamasta ja viisumin oston jälkeen pääsimme turisteille tarkoitettuun lyhyempään passintarkastusjonoon.

Hotellin olimme valinneet läheltä keskustaa. Äidin yksi kaveri oli etukäteen kertonut naapurisaaren (Bintan) resort-hotelleista ja sellaiseen emme halunneet mennä. Halusimme nähdä oikean Batamin.

Meillä oli myös etukäteen tiedossa, että jos halusi mennä johonkin hienolle rannalle, jossa ei olisi paljon turisteja, olisi vuokrattava taksi. Taksien hinnat olimme myös tarkistaneet etukäteen ja hinnat olivat meille juuri sopivat. Hotelli sijaitsi mäen päällä ja kattoterassilta oli mukavat näkymät. Huonona puolena oli, että hotellilta oli hankala lähteä kävellen mihinkään ja jouduimme ajelemaan taksilla.

Huoneeseen päästyäni varasin heti yhden sängyn.

Ja tutkin mitä huonepalvelusta voisin tilata.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme hotellilta keskustaan, toista kertaa emme enää tehneet niin, sillä kunnon kävelyteitä ei ollut.

Matkalla näimme huonokuntoisia paikallisten asuntoja.

Paikallisen kioskin.

Lisää asutusta ja pyykin kuivausta. Paikallisia nauratti, kun me kuvasimme heidän pyykkejä.

Näin myös pihoilla kukkoja.

Ja vaalitkin oli ilmeisesti meneillään.

Vihdoin löysimme suuren ilmastoidun ostoskeskuksen. Haluan painottaa sanaa ilmastointi, sillä olimme kävelleet jonkin aikaa helteessä.

Kävimme syömässä ostoskeskuksessa ankkaa ja vähän muutakin.

Ruuan jälkeen äiti ja äidin kaveri joivat Indonesialaiset oluet. Oli kuulemma ihan hyvä makuista. Minä en kyllä usko, että olut maistuu hyvältä.

Illalla menimme hotellimme kattoterassille istuskelemaan. Minä sain roikkua terassin kaiteella. Olihan se vähän uhkarohkeaa, mutta äiti vahti minua tiukasti. Istuimme hotellin kattoterassilla joka ilta.

Iltanäkymä hotellin terassilta.

Singapore Sling maistui äiskälle illan päätteeksi.

Seuraavaksi päiväksi olimme päättäneet vuokrata taksin, koska tiesimme taksien olevan halpoja Batamilla ja halusimme mennä rauhalliselle rannalle.

Äiti oli hakemassa hotellin aamupalapöydästä ruokaa, kun yksi hotellin henkilökunnasta tuli kyselemään, että mitä aiomme tehdä tänään. Äiti sanoi, että aiomme vuokrata taksin ja katsella saarta. Mies kysyi, että onko meillä jo taksi hommattu ja koska meillä ei ollut, hän sanoi voivansa järjestää meille sellaisen.

Äiti kysyi mitä taksi maksaisi kymmeneksi tunniksi ja onnistuisiko taksin saaminen tunnin päästä. Hinnaksi mies ilmoitti 38 euroa ja taksi olisi tunnin päästä pihalla. No kaupathan siitä syntyi. :)

Nyt me ollaan jo menossa tässä taksin kyydissä. Kuski sanoi puhuvansa vähän englantia, mutta hyvin pärjättiin. Pyydettiin kuskia ajamaan meidät ensin johonkin hienolle rannalle. Hän kyseli, että olisimmeko kiinnostuneita banaaniveneajeluista ja muista huvituksista.

Sanoimme, että emme halua turistirannalle vaan johonkin luonnonkauniille rannalla. No kuski ymmärsi asian ja vei meidät hienolle rannalle, jossa pääsimme myös uimaan. Taksimatka kesti rannalle yli tunnin, mutta odotus palkittiin.

Alla olevassa kuvassa minä istuskelen rannalla, jonka nimi on Pantai Mirota. Rannalla ei näkynyt aluksi muita ihmisiä, muutama koira kyllä, mutta taksikuski kävi hätistämässä nekin pois meitä häiritsemästä.

Rannalla oli niin mukavaa, otin relailusta kaiken irti.

Kiipeilin vähän myös puissa.

Lepoa ja rauhaa ...

Jonkin ajan kuluttua rannalle tuli paikallisia. Yksi tyttö tuli äidin luokse kameran kanssa. Äiti luuli, että hänen pitäisi ottaa kuvan työstä ja hänen poikaystävästään, mutta tyttö halusi äidin kanssa kuvaan. Hetken kuluttua äidin kaveri tuli paikalle, silloin tyttö halusi myös hänestä kuvan poikakaverinsa kanssa. Ihmeellinen juttu, eihän äiti ole mikään julkkis. Tyttö vielä huitoi merestä äidille, että tulkaa uimaan meidän kanssa. Äiti ei kuitenkaan mennyt, vaan meidän oli aika jatkaa matkaa.

Äiti katsoi hotellille päästyämme jostain googlesta, että missä ranta sijaitsi, kun kuskilla ei ollut karttaa mukana. Google tietää kuulemma kaiken. :o

Jatkoimme taksilla matkaa ja matkalla näimme hienon sillan (Barelang Bridge).

Seuraavaksi oli aika mennä syömään. Kuski vie meidät paikkaan, josta sai tuoreita meren antimia.

Hinnat olivat hieman liian kalliita, jos olisi valinnut altaasta kalan tai hummerin, joten tyydyimme ottamaan listalta kanaa ja meren antimia, lisäksi saimme ämpärillisen riisiä.

Illan päätteeksi kävimme vielä ostoskeskuksessa. Äiti ei löytänyt mitään ostettavaa. Äiti on niin huono shoppailemaan. Seuraavan päivän suunnitelmissa meillä oli löytää uusi hieno ranta.

Aamulla mietimme, että voisimme tällä kertaa mennä katsomaan rannan, jossa olisi myös rantatuoleja ja palveluita. Etsimme netistä tietoa ja löysimme suosituksista Nongsa Point Marina and Resortin ja Turi Beach Resortin rannoista.

Kävimme hotellin alussa kertomassa että halusimme Nongsa Point Marina and Resort -rannalle. Kysyimme samalla, että tulisiko meidän ottaa taksi molempiin suuntiin. Respasta vastattiin, ettei tarvitse, koska takseja saa sieltä helposti.

Taksi tuli hakemaan meitä ja henkilökunta kertoi kuskille mihin halusimme mennä. Tämän päivän kuski ei tuntunut yhtä pätevältä kuin edellisen päivän. Apinakin olisi ajanut paremmin. Vaihteiden ja polkimien käytössä oli pieniä haasteita. Kuskilla ei näyttänyt myöskään olevan hajuakaan siitä, mihin meidät piti viedä. Pysähdyimme aina välillä kysymään missä ranta sijaitsee. Vihdoin näimme Nongsa Point kyltin ja hetken päästä näkyi ranta. Jäimme taksin kyydistä pois ja taksi poistui paikalta.

Menimme rannalle ja näkymä oli seuraavanlainen. Tämä ei nyt ihan ollut sitä mitä haimme. :)

Katselimme hetken rantaa ja otimme muutaman kuvan, mutta päätimme jatkaa matkaa, koska ranta oli roskainen eikä uimaan voinut rannalta mennä.

Ajattelimme kävellä hieman, jos löytäisimme etsimämme rannan. Tulimme jo isolle tielle ja rantaa ei enää näkynyt. Ilma oli kuuma ja meitä alkoi hieman jo väsyttää. Hetken päästä saavuimme Palm Springs Golf & Beach Resortin kohdalle. Aluksi mietimme, että emme voi mennä hotellille, koska emme ole heidän asiakkaita, mutta edessäpäin ei näkynyt mitään. Äiti päätti, että mennään vartioilta kysymään, saammeko mennä hotellin baariin juomaan jotain. Vartijat nyökkäilivät hyväksyttävästi.

Kävelimme kuitenkin hotellin läpi suoraan rannalle. Nyt maisemat olivat kohdallaan ja ranta täysin tyhjä.

Saavuimme rannalle laskuveden aikaan ja rannalta löytyi kaikkea jännittävää. Äiti oli vähän huolissaan kotiloista, että miten ne tulisivat selviämään kuumassa auringon paisteessa. Onneksi vesi alkoi nousta ja hetken päästä kotilot olivat taas meressä. Minusta tuo vasemmalla oleva vihreä juttu on erityisen hieno.

Rannalla olon jälkeen kävimme juomassa juomat Golf-hotellin baarissa ja sen jälkeen tilasimme taksin takaisin omalle hotellille. Illalla menimme vielä ostoskeskukseen ja jalkahierontaan. Loppuillasta istuimme taas hotellin kattoterassilla. Seuraavana päivänä palasimme takaisin Singaporeen.

Heippa hei Batman eiku Batam!

Mikäli et ole vielä lukenut juttujani Singaporesta, voit lukea ne täältä.

T. Ape

P.S. Juttuja muista kohteista löydät sivun ylälaidasta kohdasta "Matkakohteet" tai klikkaamalla tästä.